Autók és tollak

Vezetni és írni ugyanabban a stílusban?

A technológia fejlődése ellenére még mindig nem számít elavult dolognak a kézírás. Ha ezt egy különleges eszközzel tesszük (mert van erre igényünk), az megkülönböztet bennünket másoktól, illetve finomságot, eleganciát sugároz. A tollak – főképpen a töltőtollak – napjainkban már nem elavult, anakronisztikus íróeszközök, hanem stílusos kiegészítővé, sok esetben státuszszimbólummá váltak.

 

Gépkocsimárkák és  írószerek

Számos gyártó kínál különféle kivitelben, anyaghasználatban, limitációban és árfekvésben íróeszközöket. A választék egy jó része általánosan hozzáférhető, megvásárolható, kisebb része limitált, valamilyen témához kapcsolódó kiadás. A témák sokfélék lehetnek, híres személyek, események, irodalmi művek, repülőgépek, politikai események és természetesen az autók is megjelennek a kiadások között.

Számomra az autók és a tollak kapcsolata talán a legérdekesebb terület  – nem csak a műszaki megoldások szempontjából, hanem marketingszempontból is kiemelkedőt alkotni képes autógyártó hogyan épít még erősebb márkát a különféle, adott esetben meglehetősen kifinomult eszközökkel.

A luxus szegmensbe tartozó gépkocsimárkák mindegyike folytat kereskedelmi tevékenységet is, amelyre az adott gyártó, vagy brand imázsát tükröző kiegészítők ajánlása a jellemző. A kiegészítők körébe tartozik a teljesség igénye nélkül a kerékpár, a golfkészlet, a különféle ruhadarabok (sapka, póló, kabát, pulóver, sofőrkesztyű, stb.), az adott típus csomagterére szabott utazótáska készlet, legókészlet, napszemüveg, parfüm, óra és igen, a toll – legyen az töltőtoll, golyóstoll, vagy roller.

 

Design és minőség – kooperációban

Ezeknek az írószereknek a minősége nemhogy semmi kívánnivalót nem hagy maga után, de sok esetben valamilyen szempontból kimondottan különleges terméknek számít. Ebben a szegmensben bizony furcsán is nézne ki egy nem kifogástalan brandingelt eszköz, ami ráadásul súlyosan lehúzná az adott márka imázsát is.

Ebből adódóan általánosan is elmondható – a tollak esetében pedig talán még inkább igaz – hogy az autógyárak erősen megválogatják kivel dolgoznak egy-egy ilyen projekten.

A továbbiakban az írószerekre koncentrálva az elmúlt 10-15 évben már látható egy trend, hogy melyik autógyár melyik írószergyártó mellett tette le a voksát. Ez nyilván nem biztos, hogy mindig, minden esetben igaz, de jórészt ugyanazok a vállalatok dolgoznak együtt éveken keresztül.

Autók és tollak: Az Alfa Romeo és a Montegrappa együttműködése

Az autós szegmensben a legtöbb esetben a tollak valamilyen alkalomból, például valamilyen évfordulóhoz, például a márka történetében fontos dolog – gyár alapítása, egy adott modell megjelenése, alapító(k)hoz köthető események, versenysport eredmények, stb. – köthetően készülnek. A kinézetet és az anyaghasználatot az autógyár és az írószergyártó dizéjnerei általában együtt határozzák meg.

A dizájn azokat az alapvető tervezési elemeket tükrözi, amelyek egy tárgyat azonnal azonosíthatóvá tesznek az alkotójával, legyen szó akár töltőtollról, akár (sport)autóról, vagyis az íróeszköz dizájnnyelvének egyeznie kell az autógyáréval.

A dizájn és az anyagválasztás egy óriási kérdés és erősen függ attól, hogy limitált vagy nem limitált darabszámú széria tervezése és gyártása a cél.

A limitált kiadásokról később még lesz szó, ezek ára akár a több tízezer euró is lehet – a határ a csillagos ég. Természetesen az anyaghasználat és a megmunkálási technológia is megmutatkozik az árban, itt már különleges anyagú és megmunkálású a tolltest, arany a tollhegy, a csíptető, gravírozás, a speciális dizájnelemek is mind a helyükön vannak.

 

A limitáció ára

A nem limitált kategóriába tartozó írószerek ára a pár tíz eurótól a pár száz euróig terjed. Természetesen ezek sem rosszabbak minőségben semmivel a limitált szériáktól. Jelentős különbség szokott lenni, hogy acél hegyet használnak, illetve olcsóbb anyagot a tolltesthez, valamint a megmunkálás és a dizájnelemek kidolgozása nem olyan szintű, mint a limitált szériák esetében.

A legdrágább,  limitált darabszámú tollak esetében különleges hangsúlyt kap a dizájn kérdése. Az ilyen kategóriájú írószerek tervezése során az autógyár és az íróeszközgyár dizájncsapata talán az átlagosnál is szorosabban dolgozik együtt és az első körben még nem kérdés az anyagválasztás. Például a Montblanc Ferrari Stilema SP3 tervezésénél a toll meghatározó jellemzője a piros penge. Hónapokig tartó kutatásba telt, amíg kitalálták, hogy miből készüljön ahhoz, hogy úgy nézzen ki, mintha világítana a Ferrari Daytona SP3 hátsó lámpáját megidézve.

Autók és tollak: a Ferrari és a Montblanc együttműködése

Mivel a dizájn csapat azt találta ki, hogy nézzen úgy ki, mintha világítana, a műszakiak feladata volt, hogy megkeressék hozzá a megfelelő anyagot.  Azaz nem arról volt szó, hogy ez vagy az anyag van raktáron, illetve ezt vagy azt ismerjük és ezek a lehetőségek, aztán találjuk ki, hogy a rendelkezésre álló „készletből” mit lehet kihozni.

Az ilyenfajta gondolkodás eredménye hogy – a teljesség igénye nélkül – a Ferrari, a Lamborghini, az Aston Martin, a Bentley, a Rolls Royce –  és még sorolhatnánk pár autógyártót – ma az, ami. Nemcsak marketing, hanem műszaki szempontból is nemcsak ismert, hanem elismert brandnek minősülnek.

 

Különleges életérzés

Az írószergyártóknak ebben a kooperációban ugyanezt a színvonalat kell hozniuk. Az általuk tervezett és gyártott tollnak „hoznia kell” a luxus, a kiválóság, az erő és a különlegesség érzését. Könnyű, egyszerű feladat? Nem az.

Amikor a dizájnerek nem kevés munkája nagyrészt véget ér, akkor jönnek a képbe a műszakiak, azaz fizikailag tevőleges rész. Pár dolgot példaként megemlítek, amit ők csinálnak: anyagválasztás utáni megmunkálási, alakítási tesztek, szükség esetén a megmunkáláshoz szerszám és készüléktervezés, megmunkálógéphez való illesztés (pl. programírás), felületkikészítés tervezése és tesztelése (polírozás, mattítás), összeszerelés, minőségbiztosításban meghatározott ellenőrzési tevékenység végrehajtása, stb.

Tollak és órák: Faber-Castell és a Bentley

Azt gondolom, hogy talán látható a fentiekből, hogy mennyire komplex tevékenységet és hátteret igényel egy (töltő)tollnak a gondolati síkból a fizikai valóságban elérhető állapotba kerülése, hány ember munkája, milyen tervezési-műszaki-gyártási infrastruktúra szükséges ehhez.

Érdemes az ebben a cikkben leírtak figyelembevételével olvasni majd a továbbiakat 🙂

Öveket bekapcsolni!

 

Ha érdekel az autók és tollak kapcsolata, olvasd el ezeket a cikkeket is:

Csaba további cikkeit itt olvashatod!