Górcső alatt a legendás Custom sorozat belépő szintű aranyhegyű töltőtolla, a Pilot Custom 74
Régi vágyam volt kipróbálni a Pilot Custom 74 töltőtollat, amelyet a különféle szakmai blogok rendszeresen beválasztanak a piacon kapható legjobb belépő szintű (entry level) aranyhegyű töltőtollak, vagy a „100 dollár körüli áron elérhető” legjobb töltőtollak közé.
A Pilot 74 a Custom sorozat belépő szintű modellje. A Custom családban olyan legendás modellek vannak, mint például a Custom Heritage 91, vagy a Custom 845, illetve a Custom Urushi, amelyek jelentősen eltérnek anyaghasználatban és természetesen árban is. Az 1992-ben (a Pilot alapításának 74. évfordulóján) bemutatott, ma már klasszikusnak számító Custom 74 modellpalettája néhány esztendeje a mai trendeknek megfelelően átalakult: a fekete színű alapmodellen kívül jelenleg nyolcféle színben is megvásárolható (Japánban további színekben is elérhető).
A Pilot weboldalán található leírás szerint ez a toll kifejezetten úgy készült, hogy a golyóstollak használatához hozzászokott, „nehézkezű” (a tollat erősen a papírra nyomó) felhasználók is könnyen használhassák. A Custom 74 jelenleg tizenegy különféle heggyel, többek között a kottaíráshoz szánt MS -„music”- heggyel is – kapható (az első megjelenéskor még csak nyolcféle írásvastagságú tollszem közül lehetett választani). Ennél nagyobb tollhegyválaszték csak a nagyobb Custom tollaknál érhető el (a legtöbb, 16 féle a Custom 742-höz).
A tesztelés során használt töltőtollat Varga Szabolcs bocsátotta rendelkezésemre. Szabolcs, aki amellett, hogy kétlaki életet él Tokió és Budapest között, egy érdekes webáruházat üzemeltet, ahol a japán nyelv tanulását segítő anyagok mellett ritka és/vagy érdekes japán írószereket is árul (nemcsak tollakat, hanem japán ecsetes kalligráfiához való eszközöket is). Ahogy ő mondja, „ez a webshop nem aljas nyereségvágyból született, gondosan ügyelünk is rá, hogy holmi marketinggel véletlenül se sokszorozzuk a forgalmat”. Kicsit kár, mert van náluk néhány, máshol elérhetetlen, vagy csak sokkal drágábban kapható írószer. Fun fact: a napirajz.hu-t rajzoló Grafitember is tőlük veszi a tűfilceit, mert állítólag így nem halványul ki a rajz néhány év után.
A dizájn
Nem egy vadonatúj töltőtollat tesztelek, hanem egy NOS (New Old Stock) állapotú írószert, amelyen még megtalálhatóak a gyári jelzések. A fekete, tömör akril tolltesten egy kicsi, kerek matrica informál a tollhegy méretéről (ez a mi esetünkben: EF), illetve sértetlen a csíptetőre helyezett, arany színű gyári címke is. Ezen gyakorlatilag minden fontos információ megtalálható a tollal kapcsolatban, többek között az ára is. A töltőtoll a biléta szerint nettó 10 ezer jenbe került, úgyhogy akár tíz évet is állhatott a polcon, mert jó ideje 12 ezer jen (plusz ÁFA, ami Japánban egy ideje 10%, de 20 éve még 3% volt) az új Custom 74 ára. (A kizárólag fekete színben elérhető, C és MS hegyekkel szerelt modellek ennél is drágábbak, 14 ezerbe jenbe kerülnek).
A hosszúkás, szivar alakú, éjfekete műgyanta tolltest aranyozott díszgyűrűt és csíptetőt kapott. A díszgyűrűn a MADE IN JAPAN véset mellett megjelenik a márkanév és a modelltípus is. Az aranyozott acél, golyóban végződő, kecses csíptetőn függőlegesen a PILOT felirat olvasható.
A kortalan dizájnról sokat elárul az, hogy ez a forma tökéletesen működik a sorozat különféle színű, átlátszó (demonstrator) és tömör akrilból készült egyéb színű modelljeinél is.
Tetszik a töltőtoll mérete és arányai. Ez az írószer nem akar többnek, vagy másnak látszani, mint ami: egy egyszerű, jól összerakott írószernek. A szinte minimalista dizájn kortalanságot sugall, ügyesen egyensúlyoz a modern és klasszikus határán.
A kissé elnyújtott, szivar alakú tolltest tömör, fényes, éjfekete műanyag, ami egyetlen pillanatig sem hat olcsónak. A díszítőelemek (díszgyűrűk, feliratok) szépek és kiváló minőségűek. A kupak kényelmesen ráhúzható a tolltest végére anélkül, hogy megváltoznának a súlyarányok. Apropó súly: ez a toll nem fogja senkinek a zsebét lehúzni: kifejezetten könnyűnek érzem, különösen a méretéhez képest.
Szabolcs szerint a Custom 74 jellegében hasonló a nagy, komoly, szivar alakú töltőtollakhoz, ugyanakkor nem olyan óriási, mint némely túlkompenzálás érzetét keltő vetélytársa. A töltőtollat a Pilot #5-ös méretű hegyével szerelték (a nagyobb Custom tollakba a lényegesen nagyobb #10-es, illetve #15-ös tollszem kerül, az Urushi-ba ennél is nagyobb: #30-as).
A Pilot Custom 74 a Platinum 3776 egyik legnagyobb versenytársa ebben a kategóriában. A Platinum méretben nagyobb ugyan, nagyobb a hegye is, de nagyon sok ember szerint a Pilot töltőtollával tényleg jobb írni.
Szabolcs szerint ez a töltőtoll kiválóan alkalmas szerényebb gyűjtemények minőségibb darabjának, olcsóbb műanyag tollakkal írók „ünnepi” tollának. Vitathatatlan előnye, hogy arany tollszemmel szerelték, de nem megfizethetetlenül drága, mint például urushi lakkos márkatársai, így mindennapos használatra is tökéletes választás. Remekül bírja a nyúzást, igazi „igásló”, könnyen tisztítható és nagyon jól össze van rakva.
„Nem hathengeres, nem közvetlen befecskendezéses, csak egy töltőtoll, de valami elképesztő precizitással.”
A konverter
Mivel a tollnak már nincs meg a gyári doboza, Szabolcs egy vadonatúj, gyári csomagolású konvertert biztosított a toll mellé. Az első pillanattól fogva gyanakvással szemléltem ezt az alkatrészt: az elmúlt időkben ugyanis több esetben meggyűlt a bajom a különböző márkák számos változatban készült konvertereivel.
Soha nem értettem, miért csinálnak a gyártók rakétatudományt egy ilyen egyszerű eszközből. Szerintem akkor jó egy konverter, ha egyszerűen és hatékonyan lehet vele a tintát felszívni, és stabilan a helyén is marad a tollban. (Igenis vannak olyan márkák, amelyek meg tudják ezt bolondbiztosan oldani: ezeknél a konvertert nem kell nyomorgatni, feszegetni a nyakba, hanem elég csak egyszerűen beletekerni és kész.)
A Pilot CON-40-es konvertere egy nagyon furcsa eszköz. Először is apró golyókat tartalmaz, amelyeket azért alkalmaz a gyártó, hogy a tinta egyenletes áramlását biztosítsa. A Pilot átlátszó műanyag, kissé tömzsi konvertere könnyedén és szorosan belehelyezhető a tollba.
A probléma a tinta felszívásával kezdődik: csak a negyedik vagy ötödik kísérletre tudok annyi tintát felszívatni, hogy a tartály legalább félig legyen… bosszantó. Az első gondolatom az, hogy én nem csinálok valamit szakszerűen, ezért utánanézek, hogyan kellene szabályosan feltölteni az eszközt tintával. Bejött, amit sejtettem: külön oktatóvideók vannak a konverter használatát illetően (maga az eszköz kap hideget és meleget), sőt találtam olyan webshopokat is, amelyek (nem vicc!) injekciós fecskendőket árusítanak a konverterből hiányzó tinta feltöltésére. Átküzdöm magamat néhány bemutatón és megállapítom, hogy ez a konverter sem lesz a kedvencem. Megelégszem a félig töltött tartállyal, a teszteléshez ez is bőven elegendő. A toll összetekerése után ér a következő kellemetlen meglepetés: a félig töltött tintatartályban zörögnek a kis golyók….
Rövid nyomozás után kiderül, hogy az új Custom 74 töltőtollhoz másféle Pilot konverter jár. A többféle fejlesztésen átesett CON-70 egy teljesen újfajta, nyomógombos (push knob) szerkezetű kis alkatrész. (Nem tudom, mennyire lehet hatékony, vagy egyszerű a használata mindenesetre erről is többféle oktatóvideót találok, ami azért kétségeket ébreszt bennem).
Sikerült Szabolcsot is meglepnem a kutatás eredményével, mert úgy tudta, hogy a Custom 74-be bele se fér a CON-70. A nagyobb konvertert ugyanis jellemzően a drágább Custom tollakhoz adja a Pilot.
Szabolcs elmesélte, hogy régebben többféle Pilot konverter volt forgalomban, de mára csak ez a két típus maradt. A használhatóságukról azért sokat elárul, hogy a saját Pilot töltőtollait ő is inkább patronnal használja, amelyet egy fecskendővel tölt újra… (lehet, hogy mégis érdemes végignézni az ezzel foglalkozó videókat).
A tollhegy
A Pilot Custom 74 töltőtoll a nagynevű gyártó hagyományaihoz illően számos hegyméretben kapható. Ezek a töltőtoll hegyméretek alapvetően eltérnek az európaitól. Egy japán M-es tollszem leginkább egy európai F-esnek felel meg, ezért örülök, hogy egy extrémnek számító japán EF tollheggyel szerelték az írószeremet: ilyennel még soha nem írtam.
A tollhegy maga 14 karátos sárga aranyból készült (a színes verziók díszítőelemei és a tollszem is ródium bevonatot kaptak). A tollszem szépen metszett, visszafogottan díszített A mintán belül a PILOT, 14K 585,5, <EF> felirat olvasható (ezekből megtudhatjuk a hegy aranytartalmát, méretét és szélességét). Bal oldalon, a nyak tövében egy azonosító számsor is található (B394)
Az EF tollhegy csúcsa valóban megdöbbentő, azt hiszem, erre mondják, hogy tűhegyű. A Pilot leírása szerint ez a kemény tollszem kiválóan alkalmas azok számára, akik apró betűkkel írnak (például naplóba), valamint a japán kalligrafikus írás tanulásához is ideális. (Szabolcs hozzáteszi, hogy a temérdek japán nyomtatvány kitöltéséhez is jól jön egy ilyen vékony tollhegy, mert soha nincs rajtuk elég hely). A weboldalon további segítséget is kapok a hegy használatához: azt javasolják, hogy igyekezzek a tollat függőlegese(bbe)n tartani.
Újra Szabolcshoz fordultam a tollszemekkel kapcsolatban: arra voltam kíváncsi, hogy Japánban hogyan viszonyulnak a különféle tollhegyekhez? Megtudtam tőle, hogy ha az ember külön nem mond semmit, vagy kezdő, akkor először egy F-es tollat adnak a kezébe, ami a szigetországban kb. 0,3 mm-es hegyet jelent. Ha ugyanis ennél sokkal szélesebb vágású a tollszem, akkor a bonyolultabb írásjegyeket már csak maszatolva lehet leírni vele, vagy pedig sokkal nagyobb méretben. Márpedig Japánban helyből van a legkevesebb: a füzetek és noteszek is általában kisebbek, mint európai társaik.
Az első benyomások
Megpróbálom figyelembe venni a gyártó tanácsait, de az első, ügyetlen tollvonásokkal szinte vésem a papírt. Atyaég, mennyire tűhegyes ez a tollszem! Rendkívül finom, szinte összeérő vonalakat húzok vele, a tinta folyása sima, egyenletes. Precíziós műszernek hat inkább, de ahogyan telik az idő, egyre inkább élvezem a skiccelést, a betűk formázását.
A Pilot Custom 74 szinte észrevétlenül simul a kézbe. A toll meleg tapintású, könnyű, az éjfekete műgyanta tolltest kellemes, jó fogású. Mondhatnám azt is, hogy „semmi különös”. Manapság, amikor a töltőtollak piacán az extrém színek, a formabontó dizájn mindennaposnak számítanak, ez a toll az arany középutat jelenti. Nincs benne kivételes, de nincs benne kivetnivaló sem. Tudja a dolgát és megbízható. Ez a töltőtoll sokkal inkább a táskába, tolltartóba, vagy az ingzsebbe való, semmint egy kipárnázott gyűjtődobozba.
Pilot Custom 74 adatok:
- A toll hossza kupakkal: 14,3 cm
- A toll hossza kupak nélkül: 12,5 cm.
- A toll hossza kupakkal a toll másik végén: 15,8 cm.
- A kupak átmérője: 1,4 cm
- A tolltest átmérője: 1,2 cm
- Anyaga: műgyanta
- Tollhegy: 14 K arany, EF
- Súly (konverter nélkül): 18 g.